Napóleon bora, a Kékfrankos
Időszámításunk előtt háromszáz évvel már szőlőt termeltek a mai Sopron környékén, az Alpok lába, a Fertő-tó vidéke, a dombok oldalai jó körülményeket nyújtottak a borászok számára. Elsősorban vörösborok készültek a vidéken, s jelenleg is ez a jellemző, a leghíresebb a kékfrankos. A sztori szájról szájra jár, ma már aligha akad valaki is Sopronban, aki ne hallotta volna a kékfrankos bor elnevezésének történetét. Eszerint a napóleoni hadseregek katonái imádták a soproni vörösbort. A katonák a borért mindig frankkal fizettek, amelyből több színű is forgalomban volt. A legértékesebb a kék színű frankot tartották, ezért a borosgazdák, ha vevő jött, mindig csak annyit mondtak: a Kékfrankot kérnek. A katonák pedig úgy kezdték hívni a bort, hogy a Kékfrankos.
Ma a soproni borvidék nyolcvan százalékán Kékfrankost termelnek, mellette Cabernet Sauvignon, Merlot és Zweigelt található még. A fehérborok is elvétve feldolgozásra kerülnek, főleg a Zöld Veltelini, a Tramini. Sopronban és környékén több ismert borászat működik, a legnagyobb területen, 110 hektáron a Lövér Pince gazdálkodik Balf és Fertőrákos dűlőin. Évi tizenötezer hektó bort készítenek, zászlóshajójuk az 1999-es balfi kékfrankos, ami több nemzetközi versenyt nyert. Svájc, Ausztria és Németország a fő importőr, a vásárlók szeretik, hogy a fahordós és a fektetett palackos érlelés bukét ad a bornak.
Huszonkét borvidéket tartanak számon hivatalosan Magyarországon. Ezek közül az egyik kiemelt a Soproni Történelmi Borvidék. Kőszeg és Csepreg, illetve Sopron, Fertőrákos, Nagycenk környékén termelnek szőlőt, s abból finom nedűket. A tájegységet ismert borászok jellemzik: Jandl Kékfrankosa, Jagodics cabernet Sauvignonja vagy a Bruckner-pincészet valamennyi bora sok versenyen arat sikert. Tölt József 2001-es Kékfrankos barrique bora sem akármilyen, de a Pinot Blanc specialitását sem szabad feledni. A Jandl-pincéről hadd szóljunk bővebben: több mint 10 hektáron dolgozik a testvérpár, Arnold és Kálmán. 2004-ben a bordeaux- i borversenyen fantasztikus sikert arattak: a 2002-es Kékfrankosuk aranyérmes lett. S azóta is egymást érik a sikereik. Ötvenfős fogadó helyiségben tudnak kóstoltatni, még több családnak szállást is tudnak adni, ha valaki nagyon felönt náluk a garatra.
Elizabeth és Franz Pfneiszl Sopron környékén Cabernet Sauvignont, Kékfrankost és Merlot-t készítenek igen magas szinten. Rendkívül vendégszeretők, ha valaki ellátogat a pincéjükbe, fél órán belül úgy érzi, mintha rokonokhoz érkezett volna, s sokáig marad.
Az a beruházás, amit Sopronban végeznek a borászok, nyilván csak hosszú távon térülhet meg, viszont konjunktúrája van a jó magyar bornak, s lehet számítani rá, hogy a borkultúra a további években még gyorsabban fejlődik. A bor négy arcú: három napsütötte és egy árnyékos oldala van. Táplálék, gyógyszer és élvezeti cikk, ami a pozitív oldalát illeti, s méreg, ha a negatívumáról beszélünk. Akik nem viszik túlzásba a fogyasztását, de mégis rendszeresen kóstolgatják a jó borokat, azok cselekednek helyesen.
Kurt Taschner is erre ösztönöz mindenkit. Mert a jó bor szikrát ad a szerelemnek, szárnyat a gondolkodásnak és kandallótüzet a barátságnak
Kiváló pincészet a soproni vidéken a Ráspi, amely mögött a fertőrákosi Ráspi étterem tulajdonosa és séfje, Horváth József áll. Boraiban is az étteremben megszokott szemléletmódot viszi tovább. Első számú szempont a természetesség és a kiemelkedő minőség. Ennek érdekében radikális hozamkorlátozást alkalmaz a legkorszerűbb technológiákkal ötvözve. Ennek eredményeképp születhetnek meg a Magyarországon újszerűnek számító borai, amelyekre jellemző a rendkívüli koncentráltság, bársonyos tanninstruktúra. A pincészet zászlóshajója a Kékfrankos szelekció.
Olvassa a Bor Hírlapot!
A Bor Hírlap sikere, immár közel másfél évtizede, több okkal magyarázható: gazdag tartalommal ellátott, s ingyenesen terjesztett digitális kiadvány! A bor, és gasztronómia népszerűsítését szolgáljuk, s ez találkozik az olvasók igényeivel. Magazinunkat azért adjuk ingyen, hogy minél több emberhez eljuthassanak a pincészetek, éttermek, gasztro cégek hírei, érdekességei. Költségeinket a hirdető cégek fedezik. Mivel ez a koncepció jól bevált, és régóta működik, bízunk benne, hogy még sokáig szolgálhatjuk, a bor, és gasztronómia híveit, akár a digitális magazinunk lapszámaival - amelyek linkjét a Facebook segítségével 10 ezer embernek küldjük ki -, akár az internetes honlapunkkal, amelyen lehetőségünk nyílik friss híreket közölni, lépést tartani a mindennapokkal.