Budapestről csak 4 óra kocsival Körmenden, s Szentgotthárdon keresztül Riegersburg, a magyar határtól pedig 40 perc a Zotter csokigyár, ami Riegersburg első számú attrakciója.
A Zotter csokoládégyár a világ 25 legnagyobb és legjobb minőségű termékeket előállító üzemeinek sorában található. Nem véletlen, hogy nyáron, főszezonban napi 4000 látogató keresi fel, hogy megnézze az üzemet, s kóstoljon minél többet a 300 féle elérhető csokiból. A Zotter manufaktúrára az innováció jellemző, jelenleg összesen 400 féle csokit kínálnak a világpiacon, s évente akár 30-70 újfajta csoki kreációval állnak elő a szakemberek. A cég, amely 1987-ben alapult, s egy kellemetlen csőd miatt csak 1999-ben nyitott újra, a kakaóbab feldolgozástól a táblás csokik elkészítéséig minden munkafázist a riegersburgi üzemben csinál. Évente 200 tonna kakaóbabot és 150 tonna kakaóvajat dolgoz fel az üzem, amelyből 646 tonna csoki lesz. A cég éves forgalma nem kevesebb, mint 22 millió euro.
A csokigyár éttermében egy remek tapasz ebéddel lehet kezdeni a látogatást, s a sonkák, szalámik mellé finom rozé habzóbort, illetve a gyár saját kiváló fehérborát kínálják. Ezután következhet a csoki mámor, mindenki próbál sokat kóstolni, de egy idő után eltelítődik az ember…
A csokoládégyár mozijában, ahol székek helyett kakaóbab zsákokon lehet ülni, egy film alapján bepillantást nyerhet a látogató a kakaóbab termelés kulisszatitkaiba, s megismerheti a tulajdonost, Jozef Zottert, aki arról híres, hogy a „Fair Trade Business” keretében több pénzt fizet a trópusokon a kakaóbab termelőknek, mint kellene, annak érdekében, hogy a gazdák Peruban, Bolíviában, Nicaraguában, Panamában, Ecuadorban, Guatemalában, Braziliában, Belizében, Dominikán, Madagaszkáron, Togoban és Kongóban minél jobban összpontosítsanak a magas minőség elérésére, s ne dolgoztassák a gyerekeiket, inkább iskoláztassák őket. Tiszteletet érdemel ez a hozzáállás, amit a lánya, Julia Zotter is elsajátított már, aki a „jobbkeze” a családi vállalkozásban, s az új csokik fejlesztésében vesz részt. Testvére Michael is a manufaktúrában dolgozik, ő, mint IT szakember a technológiáért felel. A legkisebb lány, Valéria ízlelő mesterként tevékenykedik, de nincs vétójoga, mert ha lenne, akkor a cég csak fehércsokikat gyártana, az ugyanis a kedvence.
A „kóstolóexpedícióhoz” magyar nyelvű audio guide áll a rendelkezésre, s szabadon fedezheti fel mindenki a Zotter csoki gyártását, és kóstolhatja meg a finom termékeket.
33 állomáson ízlelhet bárki kakaóbabot, csokoládét, pralinét, forró csokit…
Forog a csokoládé-óriáskerék, elindul a praliné hullámvasút és robotok szolgálják fel az érintőképernyőn keresztül kiválasztott csokoládé darabokat…
Az audio guide-nak köszönhetően a különleges ízélmények mellett vidám és izgalmas háttérinformációkkal is gazdagodhat a vendég, a túra végén pedig bevásárolhat a csokiboltban, ahol Andreas H. Gratze művész által tervezett különleges csomagolásokban lehet megvenni a finomságokat, organikus bonbonokat, nugátokat, iható csokikat, s még sok minden mást. A Zotter cég figyel arra, hogy ha valaki ajándékba vesz csokit a szeretteinek, akkor az mutatós is legyen, ne csak finom.
A csokizás után bevetheti magát a turista a gyár 20 hektáros magán állatkertjébe, ahol még állatsimogató is van. A fő attrakció itt az a csokiszínház, ahol a virtuális valóság technológia segítségével eljuthatnak a látogatók a trópusi dzsungelbe, s a speciális szemüvegen át maguk is körbejárhatnak kakaóbab ültetvényeken.
A Zotter manufaktúrában 185 alkalmazott dolgozik, a tulajdonos megbecsüli őket, aminek egyik kézzelfogható jele, hogy minden alkalmazott ingyenes ebédet kap a cégnél.
(www.zotter.at)
Olvassa a Bor Hírlapot!
A Bor Hírlap sikere, immár közel másfél évtizede, több okkal magyarázható: gazdag tartalommal ellátott, s ingyenesen terjesztett digitális kiadvány! A bor, és gasztronómia népszerűsítését szolgáljuk, s ez találkozik az olvasók igényeivel. Magazinunkat azért adjuk ingyen, hogy minél több emberhez eljuthassanak a pincészetek, éttermek, gasztro cégek hírei, érdekességei. Költségeinket a hirdető cégek fedezik. Mivel ez a koncepció jól bevált, és régóta működik, bízunk benne, hogy még sokáig szolgálhatjuk, a bor, és gasztronómia híveit, akár a digitális magazinunk lapszámaival - amelyek linkjét a Facebook segítségével 10 ezer embernek küldjük ki -, akár az internetes honlapunkkal, amelyen lehetőségünk nyílik friss híreket közölni, lépést tartani a mindennapokkal.